Det är i hissen det händer …

Bokmässan är över. Även kallad Boksmällan. Nu är det kanske inte bästa stället att marknadsföra sitt nya manus men även för den etablerade författaren kan det var bra att ha sin hisspitch redo. Både för att på några få minuter, kanske så lite som 30 sekunder, förklara vad din senaste bok handlar om. Men också för din egen skull.

 

Jason Dent på Unsplash

Hisspitch eller en så kallad Logline

Din hisspitch eller Logline (ett begrepp inom film och teveindustrin i USA), den korta beskrivning som ska sälja in ditt manus, kommer att förändras under tiden du arbetar med boken. Den blir sen ett underlag för baksidestexten, hemsidan och webbutiken. Men det är väldigt bra att kunna gå in i skrivande-processen och känna att du har full koll på vad din historia egentligen handlar om, vem som är protagonisten och vilken konflikt i historian som är den röda tråden.

Tjugofem till max femtio ord lång

Det är ingen lätt sak, att skriva en säljande Logline eller en hisspitch. Men ju färre ord desto bättre.

Men hallå, i Sverige, vad ska jag med en hisspitch till? Det här är ju inte Hollywood.

Det är sant. Men att ha mejslat ut en kort formulering som tydligt beskriver vad din historia handlar om hjälper även svenska förlag. Men kanske främst dig själv. Att slipa fram en eller ett par meningar som beskriver din historia kommer att hjälpa dig att se skogen och inte bara träden. Och nästa gång någon frågar dig i en hiss eller i ett kort möte på gatan eller när du står och ska signera ditt verk, så kan du kort och fångande berätta vad din nya bok handlar om och lämnar en ny intresserad läsare efter dig.

Glöm inte att hisspitchen ska vara en krok

Din hisspitch ska inte bara vara en slags summering av ditt manus utan vara skriven så att den hakar fast, krokar i, säljer in. Tänk läsaren som står i bokhandeln eller kollar på nätet, kikar på fräsiga omslag och sen läser baksidestexten. Väcker du nyfikenhet, ett sug efter mer där så har du fångat in en ny läsare. En logline ska inte berätta allt. Då blir den istället en spoiler. Den ska kittla och locka och läsaren ska vilja veta mer.

Vad ska hisspitchen innehålla?

  1. Vem är huvudkaraktären, hjälten/hjältinnan i din historia?
  2. Vilket mål har hen, vilken konflikt dras hen in i, vilket problem ska lösas?
  3. Vem är antagonisten? Ja, nu ska du inte berätta vem mördaren är utan i mer svepande drag beskriva det skrämmande motståndet.
  4. Vilken genre är det? Glöm inte att berätta vad det är för typ av historia. Din nya läsare vill ju inte ta fel bok i hyllan.

Har du en tickande bomb i din historia?

Den klassiska att klockan tickar och tiden rinner snabbt ut för hjälten att ställa allt till rätta. Har du det, använd det i din pitch.

Acceptera sen att din pitch, din Logline, kommer att förändras under arbetets gång. Som i alla skapande processer så är inget hugget i sten.

Happy writing

Ingrid

Jag har arbetat som lektör och coach i dramaturgi och historiebyggnad i ett flertal år genom Storydoktors och är självklart medlem i Lektörsförbundet. Flera av mina ”patienter” har blivit publicerade. Vill du anlita mig? Kontakta mig på ingrid@ingridelfberg.se eller på Facebook.