Det talas mycket om dramaturgi och narrativ

De nya buzz-orden dramaturgi och narrativ. Men vad tusan betyder det? Egentligen. Och vad är det här snacket om att historier, serier, filmer och böcker, numera bara består av ett hetsigt och uppjagat narrativ och usla berättelser? Låt oss bena ut det hela.

Skillnaden mellan dramaturgin och historian

Väldigt förenklat kan man säga att det är sättet du berättar din historia på som är narrativet. Dramaturgin. För det finns så klart inte bara ett sätt att berätta din historia på. Det finns ett oändligt antal.

Ett enkelt knep för att komma ihåg skillnaden är, att ifall du ändrar sättet du presenterar din historia, skyfflar runt scener och händelser, så har du ändrat din dramaturgi, inte historian som sådan. För den är densamma. Det spelar alltså ingen roll ifall du berättar den baklänges, det är fortfarande samma historia.

För mycket dramaturgi och för lite karaktär

En annan diskussion som förts är den att karaktär och dramaturgi skulle vara varandras motsatser, till och med fiender. Min personliga åsikt är att de inte är fiender alls, utan istället helt beroende av varandra. Och att den ena utan den andra blir en synnerligen tunn soppa. Det kanske till viss del går att dölja en tunn historia genom ett sjuhelsikes narrativ men ifall karaktärerna är bleka och menlösa lär det inte hjälpa i längden. Mesiga karaktärer får inte vårt engagemang.

Ibland hör man att ”det där var en historia med enbart plot och dramaturgi. Bara action och saker som sprängdes till höger och vänster. Superkorta kapitel med cliffhangers i varje. Som om författaren klippt sönder sina kapitel i bitar …”

Det kan vara ett varningstecken som ofta pekar på att dramaturgin lever ett eget liv och inte längre drivs av sina karaktärer och deras konflikter och drivkrafter. Dags att backa tillbaka och fundera över vad historian egentligen handlar om och vad som driver dina karaktärer, vilka de är.

Karaktärerna ger historian

Kan man ha för mycket karaktärsutveckling? Nja, det kanske går att driva det till sin yttersta spets men är betydligt svårare än att skriva något som bara är korta kapitel och cliffhangers så att man tappar andan. Historian som du vill berätta handlar ju i botten om karaktärerna och deras liv och öden. För en riktigt bra historia krävs det tydliga och starka karaktärer med både inre och yttre konflikter. Återigen, bleka mesiga typer som inte vet vad de vill här i livet är inte särskilt spännande.

Se alltså till att dina karaktärer är figurer av kött och blod, med fel och brister men framför allt förmågor, att de vill något, har mål och drivkrafter och också möter tufft motstånd på vägen. Glidare på en räkmacka är inte heller särskilt skojiga.

En bra historia bli bättre med rätt dramaturgi

En god historia kan leva sitt eget liv utan problem. Så börja alltid med den. Vad gör den här historian unik? Bra, spännande, annorlunda. Hur kan jag göra karaktärerna i den historian engagerande och mångbottnade. Sen är det dags att fundera över HUR du ska berätta historian.

Happy writing

Ingrid

 

Jag har arbetat som lektör och coach i dramaturgi och historiebyggnad i ett flertal år genom Storydoktors och är självklart medlem i Lektörsförbundet. Flera av mina ”patienter” har blivit publicerade. Vill du anlita mig? Kontakta mig på ingrid@ingridelfberg.se eller på Facebook.