Ett kakrecept för bästsäljare

Att hitta det perfekta kakreceptet för en bästsäljare är och har varit en dröm för många genom åren. Men finns det där receptet verkligen? Kan det finnas en modell som fungerar för alla olika sorters historier? För allt från romance till thrillers och skräck?

Somliga påstår det. Andra svarar bestämt nej. Något kakrecept existerar inte, det finns inga kvickfix till framgången, inga enkla lösningar på vad som kommer att fungera på den kräsna publiken därute, som kommer att få dem att springa till bokhandeln eller att ladda ner din berättelse till sina läsplattor. Ändå slutar vi inte att hoppas, att drömma om att vi ska lyckas knäcka koden och klämma ur oss en kioskvältare som slår bokbranschen med häpnad.

Photo by Teo Zac on Unsplash

Analyser för att knäcka bästsäljarkoden

Men det är väl bara att analysera en bästsäljare eller två för att hitta receptet? Slå ihop lite Larsson, Kepler och Nesbö och sen röra om? Njae, inte riktigt.

Matthew Jockers har i drygt 20 år forskat inom det som kallas text mining. För några år sedan publicerade han och Jodie Archer boken The Bestseller Code. Boken är ett resultat av sju års forskning som resulterat i algoritmer som kan analysera en bok utifrån dess potential som storsäljare.

The Bestseller Code har undertiteln Anatomy of the Blockbuster Novel och har beskrivits som en undersökning av bästsäljarnas DNA. Sammanlagt 500 skönlitterära böcker från The New York Times bästsäljarlista har analyserats med avseende på genre, vilka ämnen som är med, vilka ord som används och när, meningsbyggnad, hur karaktärerna är funtade och vad de gör. Algoritmen kan till exempel undersöka vilka verb huvudkaraktären förknippas med och dra slutsatser utifrån det.

”Vi fann att karaktärer som uttrycker needs and wants förekommer oftare i bästsäljare, medan karaktärer som uttrycker hopes and expectations är vanligare i icke-bästsäljare”, säger Matthew Jockers. En av algoritmens svagheter är att den analyserar vad som har fungerat, vilket kan ställa till det när ett trendande ämne påverkar vad som kommer att sälja.

”Algoritmen tittar på vad som har varit framgångsrikt i historien, men om till exempel vampyrer varit ett populärt ämne är det inte säkert att det kommer att vara det i framtiden. Vår algoritm kunde inte förutse A Game of Thrones”, säger Matthew Jockers.

Sex funkar inte

En sak som algoritmen tidigt slog fast var att sex inte säljer. När författarna hade publicerat sina första resultat, och media skrev om det, hävdade de i intervjuer att en bok som är full av sexskildringar inte har någon större chans att nå topplistan. Sedan kom Fifty Shades of Grey, den till synes seximpregnerade bdsm-romanen som har sålts i 121 miljoner exemplar.

Men när de släppte lös algoritmen på Fifty Shades of Grey visade det sig att sex inte tillhörde något av bokens dominerande teman. Boken följde det framgångsrecept som fanns hos många andra. Två eller tre teman som tillsammans utgör en tredjedel av boken. Mänsklig närhet utgjorde 21 procent av Fifty Shades of Grey. Det andra stora temat var intima konversationer som utgjorde 13 procent.

Hjältens resa

Den mest återkommande tesen om ett fungerande kakrecept för bästsäljare är trots allt Hjältens resa. Här kommer en variant av den.

1. Den vanliga världen – resan börjar i hjältens vardag, ofta med att hen orättvist drabbas av en motgång och hamnar i underläge.

2. Kallet – budbäraren hör av sig, något händer, en uppmaning till hjälten att agera.

3. Vägran – hjälten vill bara fortsätta som vanligt.

4. Mötet med mentorn – hjälten skaffar insikter och nya förmågor.

5. Övergången – den första dramatiska höjdpunkten. Något inträffar som får hjälten att ändra sig och ta steget över tröskeln. Point of no return.

6. Utmaningar – vänner och fiender som hjälten möter på vägen.

7. Närmandet – under resans gång blir konfrontationen mer och mer oundviklig.

8. Prövning – den andra dramatiska höjdpunkten. Hjälten drabbar samman med skurken, sin skugga eller det som utgör hindret för att lösa krisen/konflikten.

9. Belöningen – kunskap, insikter eller artefakter som förändrar hjältens liv och/eller räddar världen.

10. Återresan – hjälten beslutar sig för att återvända, och möter nya hinder, den nyvunna kunskapen fördjupas.

11. Återuppståndelsen – hjälten som dött en symbolisk död reser sig igen, starkare, och återvänder förändrad.

12. Återkomsten – belöningen kommer till nytta, berättelsen bekräftas, hjälten återupprättas och/eller hyllas.

 

George Lucas Star Wars-filmserie utgör det mest kända exemplet på det direkta inflytandet för hjälteresan, inom populärkultur. När Lucas skrev på filmmanuset till den första Star Wars-filmen mellan ca 1973-76, så beskriver han själv att det lossnade först när han studerade Joseph Campbells bok, Hjälten med tusen ansikten, som innehåller Hjälteresan.

Precis som med allt annat får du ta det här med en stor nypa salt.

 

Happy writing

Ingrid

Jag har arbetat som lektör och coach i dramaturgi och historiebyggnad i ett flertal år genom Storydoktors och är självklart medlem i Lektörsförbundet. Flera av mina ”patienter” har blivit publicerade. Jag har också tidigare undervisat på Skrivarakademin i Göteborg. Vill du anlita mig? Kontakta mig på ingrid@ingridelfberg.se eller på Facebook. Jag har också publicerat hittills fem thrillers.