Hur man skriver film …

Fast egentligen handlar det här också om hur man berättar en historia.

 

En kurs i filmmanus-skrivandeMV5BMTc2Mjg1Mjk3NF5BMl5BanBnXkFtZTgwOTk5NzEyMjI@._V1_SY1000_CR0,0,674,1000_AL_

Hur belönar man sig själv när man vrängt ur sig ännu en skröna? En hel roman har gått iväg till förlaget igen? Jo man går en kurs i något man länge varit sugen på att lära sig mer om. Dels för att få göra en liten utflykt från skrivarlyan. Men också för att få lära nytt och öppna sina sinnen åt ett annat håll en stund. Och att få nörda tillsammans med andra som är där för att nörda. Det brukar uppstå en magi när sådana möts …

Högkoncentrerat på några dagar

Valet föll på en kort intensiv kurs hos ett produktionsbolag i huvudstaden, Cinemantrix, i att skriva för film och teve. Vi höll till i deras egna lokaler intill Hötorget och gänget som kom hade blandade bakgrunder med sig men med det gemensamma att vi alla skrev i någon form och gjort det länge. Alla var på hugget, sugna på ny kunskap. Även jag. Om något bleknosad eftersom jag blev matförgiftad dagen innan och satt rak i ryggen och lyssnade på min oroliga mage och kastade blickar mot toaletten hela tiden … Inte helt perfekt för koncentrationen men men …

Dramaturgi och hur man berättar en historia

Vår lärare Hans inledde med grunderna i hur man berättar en historia och hur sättet att berätta förändrats med att tekniken och medierna utvecklats. De senaste åren är det teveserierna som påverkat mest.

Vi fortsatte med fördjupning av dramaturgin under dag två och gick igenom drivkrafter, konflikt och karaktärers utveckling, deras roller och olika arketyper. Vi såg så klart på en rad exempel och redan första dagen fick vi i läxa att skriva en kort synopsis på en filmidé. Som vi sen fick dela med oss av och få feedback på.

Film är det visuella och ljudet – och enbart i nuet

Den stora skillnaden mellan att skriva och berätta i formatet film är så klart att det är det visuella som är mediet, som är sättet att berätta historian. Det och ljudet, glöm inte ljudet. Och allt du skriver i ett filmmanus sker i presens. Just nu. Det du ser på bioduken.

Det innebär att manuset blir kargt och avskalat och att du som författare måste komma ihåg att ditt manus INTE är den slutliga produkten utan en slags karta eller vägledning för filmatiseringen, för regissören, skådisarna, ljussättare, art directorn och klippare.

Det är med andra ord väldigt annorlunda än att skriva en roman.

Våga vara barnslig och skriv även sånt som aldrig kommer att användas

På slutet av kursen fick vi en pratstund med Bob Dolman som klivit upp i ottan borta i USA för att prata med oss. Och hans främsta råd var att tänka bort prestationsångesten och våga leka, våga hitta på galna saker och att bara skriva scener för att det är kul, även om de inte kommer att vara med i filmen eller boken senare.

Att sätta sig framför en vit datorskärm och tänka att nu ska jag skriva en bestseller, är det bästa sättet att misslyckas på, var hans varningsord. Drabbas du av idékramp, gå ut i livet. Det händer hela tiden något därute …

Jag är, trots bakslaget med matförgiftningen, inspirerad! Och det var ju syftet med kursen.

Jag ska inte skriva en bestseller men jag ska skriva något nytt, jag tror att det kan bli en trilogi och det ska bli sjuhelsikes bra i alla fall 😉

Ingrid

 

 

 

 

Submit a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *