En fängslande början och synopsis

Rowlings synopsis för Potter

Synopsis gjord av Rowling

Du har säkert fått höra att inledningen på din roman måste fånga din läsare, helst på direkten. Både ja och nej. Det finns plats för att trappa upp och inleda en berättelse utan att kliva rakt in i dom stereotypa inledningarna som vi allt för ofta stöter på.

”Kvinnan som inte visste att hon snart skulle dö, klev ut genom dörren”

Men det skadar ju inte att inleda med något händelserikt, en berättaröst som fängslar, starka känslor eller antyda att något väldigt intressant snart ska hända. Men undvik kommissarien som blir väckt mitt i natten av en telefonsignal eller en lång beskrivning av hur vädret är. Hitta på något lite mer personligt, något som är du!

Synopsis!

Det är många som nästan får utslag bara dom hör ordet men jag älskar synopsis och det är många författare som ägnar en god tid åt att skissa upp hur historien ska berättas innan dom sätter igång. En särskilt god idé om historien du ska berätta är lite invecklad. Och väldigt bra för spänningsromaner där olika trådar ska löpa ihop och alla frågetecken helst ska vara uträtade innan slutet.

Men vad är en synopsis egentligen? Ja den är så klart lika personlig som varje författare, men enkelt beskrivet är det en kort beskrivning av vad som ska hända i din historia, ett flöde där du kan välja att skriva ner eller rita upp vad som ska ske och i vilken ordning.

Vilka är karaktärerna och vilka relationer har dom till varandra? Vem är huvudpersonen? När utspelar det sig? Nu, sen eller i dåtid? Under hur långt tid? Var? Vilket är problemet som ska lösas? Och hur? Vad ska hända? Vilka är vändpunkterna och kriserna i berättelsen?

Vem berättar? Är det flera? Ur vilket perspektiv? Hur börjar allt och hur slutar det? När i händelseförloppet kommer läsaren in?

Olika författare har olika tekniker för att göra sina synopsis. Allt från redigeringsprogram till att flytta postitlappar eller sprida ut sina påbörjade kapitelbuntar över hela matbordet. Flytta runt och fundera över vad som händer när du gör det. Rita gärna en tidslinje, som kanske startar långt innan läsaren bjuds in. Försök skaffa dig en övergripande bild.

Dramaturgi

När vi pratar om synopsis kommer vi osökt in på dramaturgin, som enkelt betyder på vilket sätt du väljer att berätta din historia. En historia har alltid en början och ett slut.

Din historia har alltid en slags tidslinje. Är den linjen en slät och bekväm resa, utan toppar eller dalar, utan kriser eller vändpunkter, så blir det en trist historia. Och dina läsare kommer att tappa intresset ganska fort. En bra historia innehåller både dramatik och lugn och ett visst mått av osäkerhet. Tänk på det engelska ordet för spänning, suspense. Att bli hängande i ovisshet.

Karaktärsutveckling

Du får inte heller glömma dina karaktärer. Dom måste i sin tur drivas av en vilja eller längtan och möta någon form av motstånd som dom måste övervinna. Konflikter, både inre och yttre ger djup åt karaktärerna. Dom måste precis som historien vara trovärdiga och möjliga att identifiera sig med. Även om det är en robot på en ogästvänlig planet eller en groda i ett kärr. Hur förändrar historien dina karaktärer? Vad är det som dom inte kunde tänka sig att göra i första akten som dom sen faktiskt gör i slutet av historien?

Rytm och piont of view

Historiens rytm styr du med hjälp av meningarnas längd, längden på kapitlen, antal kapitel, dialog, vändpunkter, överraskningar och oväntade händelser. Och byten av berättarvinkel, det som på filmspråk kallas för ”piont of view”. Men glöm inte att läsaren också behöver vila ibland. Att gå ut hårt och sedan bara öka, gör vem som helst utmattad.

Glöm för all del inte ”cliff hangers”. Att sluta ett kapitel med ett frågetecken som får läsaren att vilja veta mer, nu genast. Begreppet kommer också från filmen, där hjälten bokstavligen hänger på en klippkant eller upptäcker att han om några sekunder möter tåget i tunneln, i slutet av ett avsnitt och vi som tittar får vänta en stund innan vi vet ifall han klarar sig eller inte. Suspense!