Var är de riktiga författarna?

Min vän ser uppriktigt upprörd ut, faktiskt rasande. Blicken är anklagande och jag vet inte hur jag ska agera. Är det mitt fel på något sätt? Är det jag som inte är en riktig författare? Är det för att jag inte kommit ut med en ny bok på ett tag? Vad är det som har hänt?

Sugrörs-litteratur

”Det väller ut skit!”

Jag står handfallen, nickar lite lamt.

”Jamen, det gör ju det”, fortsätter hen indignerat. ”Väller ut dynga bara. Förr om åren fick man vänta ett år eller två på att nästa bok skulle komma. Nu klämmer alla ur sig minst en bok om året. Och ännu värre är det på nätet, med ljudböckerna. Det är som en flod av elände med författare som man aldrig ens hört talas om. Fan vet om det inte är robotar allihop, såna där AI som pruttar ihop nytt hela tiden.”

”Eh, jo det kommer ut mycket nytt numera, det gör det …” svarar jag, lätt chockad. Min kompis suger in luft, laddar om.

”Jag menar det jag säger. Kvaliteten sjunker som en sten. Det här med streaming blir döden för litteraturen. Det har blivit som en hotellbuffé där man plockar och blandar, käkar, mår illa och glömmer.”

Den fysiska boken blir exklusiv

”Först kom Storytel original. Snabbt ihopkommen skit, ihophamrad på några veckor och sen blev de ljudboksserier. Ungefär som om vi skulle börja konsumera böcker på samma sätt som teveserier? Varför i hela helskottat skulle jag bli mer taggad att lyssna bara för att jag ska tvingas ladda ner tio avsnitt istället för en hel bok? Jag lägger ju ett bokmärke där jag nyss slutade. Och nu väller det ut nya ljudböcker från författare som man inte ha en susning om vilka de är. Och alla omslag ser likadana ut.”

Min vän mular in en bit kaka till och sköljer ner med mer kaffe. Jag hittar inga motargument, sitter stum och funderar på om det faktiskt ligger något i det hen säger, att kvalitén har sjunkit i och med ljudboksfloden och varför det går åt andra hållet när det gäller teveserier. Trots att utbudet ökar även där.

”Jag lovar att förlagen lägger en bråkdel av sin energi på det som bara ska ges ut digitalt” fortsätter hen så att kaksmulorna yr. ”Det kommer bara att vara ett fåtal utvalda riktiga författare som kommer att få sina böcker tryckta. Och bokhandeln, den kan vi snart glömma. Alla går ju ändå bara in och glor och fotograferar av omslagen och går hem och laddar ner sen.”

”Det här känns som den där gamla slitna diskussionen om finlitteratur och inte”, mumlar jag bakom min capuccino.

Min vän höjer hotfullt på ögonbrynen.

Snabbmats-konsumtion av litteratur

”Sorry, men du har fel. Det är digitaliseringen. Att du prenumererar på en flod av berättelser. Bara att ladda ner, kasta ifall det inte smakar. Smaka på nästa … Och glöm inte att ju snabbare det går därute, ju fler skitböcker som publiceras digitalt, desto kortare blir allas livstid. Snart syns en ny bok bara några veckor på nätet innan den trycks ner i undervegetationen. För om du inte syns så finns du inte.”

Matt i pälsen stapplar jag ut på gatan utanför den fuktiga värmen inne på caféet och känner hur kylan kryper in under jackan. Det tar ungefär ett år att skriva en bok om man håller redigt tempo. Om det arbetet är synligt under en kort tid, konsumeras och sen sjunker ner igen på bara några veckor i den digitala världen …

Man kanske ska ägna sig åt täckodling och kompostering istället? Långa promenader och börja lyssna på andras ljudböcker … Eller inte.

Vad tycker du? Har min ilskne vän rätt? Går det allt fortare? Har kvaliteten sjunkit? Eller har den digitala revolutionen gjort att fler läser? Att litteraturen har blivit mer tillgänglig?

Happy writing

Ingrid

Jag har arbetat som lektör och coach i dramaturgi och historiebyggnad i ett flertal år genom Storydoktors och är självklart medlem i Lektörsförbundet. Flera av mina ”patienter” har blivit publicerade. Jag har också tidigare undervisat på Skrivarakademin i Göteborg. Jag har också publicerat hittills fem thrillers.

Vill du anlita mig? Kontakta mig på ingrid@ingridelfberg.se eller på Facebook.